PROCEDURA INGRIJITOR INFORMAL
- Scopul procedurii formalizate
4.1. Stabileşte modul de realizare a activităţii, compartimentele şi persoanele implicate;
4.2. Dă asigurări cu privire la existenţa documentaţiei adecvate derulării activităţii;
4.3. Asigură continuitatea activităţii, inclusiv în condiţii de fluctuaţie a personalului;
4.4. Sprijină auditul şi/sau alte organisme abilitate în acţiuni de auditare şi/sau control, iar pe manager, în luarea deciziei;
4.5. Stabileşte sarcini referitor la circuitul documentelor necesare acestei activităţi;
4.6. Alte scopuri specifice procedurii operaţionale.
- Domeniul de aplicare a procedurii operaţionale
5.1. Precizarea (definirea) activităţii la care se referă procedura formalizata:
Modalitatea de angajare si de monitorizare a ingrijitorului informal definit de Legea 292/2011 a asistentei sociale ca: îngrijitorul informal este persoana necalificată, membru al familiei, rudă sau orice altă persoană, care asigură îngrijirea personală, respectiv ajutorul pentru efectuarea activităţilor de bază şi instrumentale ale vieţii zilnice de către persoana care şi-a pierdut autonomia funcţională.
5.2. Delimitarea explicită a activităţii procedurate în cadrul portofoliului de activităţi desfăşurate de entitatea publică;
Prezenta procedura se aplica in cadrul DAS Targoviste pentru locuitorii Municipiului Targoviste.
5.3. Listarea principalelor activităţi de care depinde şi/sau care depind de activitatea procedurată;
Această activitate depinde de activitatea compartimentelor:
- Personalul SEMAS va primii cererea de la compartimentul relatia cu publicul – SRU, si dupa verificarea documentelor va evalua situatia socio-medicala a persoanei varstnice, la domiciliul acesteia.
- In cazul in care persoanele sunt eligibile, respectiv ingrijitorul informal si persoana varstnica indeplinesc conditiile di prezenta procedura se va incheia contractul cu ingrijitorul informal. Contractul se va inregistra in registrul in format letric si in format electronic.
- Se va emite dispozitia directorului DAS, privind acordarea de servicii a persoanei varstnice care are ca ingrijitor informal(se va mentiona numele, prenumele si CNP)
- In cazul in care nu sunt eligibili se va da raspuns, in termenul prevazut de lege.
- Verificarea activitatii ingrijitorilor se va face prin control inopinant, intocmind raport de monitorizare activitate.
5.4. Listarea compartimentelor furnizoare de date şi/sau beneficiare de rezultate ale activităţii procedurate; listarea compartimentelor implicate în procesul activităţii.
Această activitate depinde de furnizarea datelor de la următoarele compartimente:
________________________________________________
- Documente de referinţă (reglementări) aplicabile activităţii procedurate:
6.1. Reglementari internatioanale:
6.2. Legislaţie primară:
– Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
– Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
– Ordinul nr. 955/2023 pentru aprobarea modelului contractului încheiat între îngrijitorul informal al persoanei vârstnice dependente şi serviciul public de asistenţă social;
– Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare;
– Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
– Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
– OSGG 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice;
– Legea 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public.
6.3. Legislaţie secundară:
- Regulamentul (UE) nr. 679 din 27 aprilie 2016 al Parlamentului European și al Consiliului privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE;
- HCL nr. 102/28.02.2019, privind aprobarea Planului de actiune si a Strategiei de dezvoltare a serviciilor sociale pentru perioada 2019-2029.
6.4. Alte documente, inclusiv reglementări interne ale entităţii publice
- Regulamentul de ordine interioară;
- Procedura de lucru
- Model contract
- Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi în procedura formalizata
7.1. Definiţii ale termenilor
Nr. crt. | Termenul | Definiţia şi/sau, dacă este cazul, actul care defineşte termenul |
1. | Procedura formalizata | Prezentarea detaliata, în scris, a tuturor paşilor ce trebuie urmaţi, modalitatile de lucru şi a regulile de aplicat pentru realizarea activităţilor si actiunilor, respectiv activitatile de control implementate, responsabilitatile si atributiile personalului de conducere si de executie din cadrul entitatii publice; |
2. | Ediţie a unei proceduri formalizate | Forma iniţială sau actualizată, după caz, a unei proceduri formalizate, aprobată şi difuzată; |
3. | Revizia în cadrul unei ediţii | Acţiunile de modificare, adăugare, suprimare sau altele asemenea, după caz, a uneia sau a mai multor componente ale unei ediţii a procedurii formalizate, acţiuni care au fost aprobate şi difuzate; |
7.2. Abrevieri ale termenilor
Nr. crt. | Abrevierea | Termenul abreviat |
1. | PS/PO | Procedură formalizata |
2. | E | Elaborare |
3. | V | Verificare |
4. | Av | Avizare |
5. | A | Aprobare |
6. | Ap | Aplicare |
7. | Ah | Arhivare |
8. | ROF | Regulament de organizare şi funcţionare |
- Descrierea procedurii formalizate
8.1. Generalităţi – Procedura are drept scop acordarea de servicii in comunitate, ajutor pentru efectuarea activităţilor de bază şi instrumentale ale vieţii zilnice persoanelor varstnice care şi-a pierdut autonomia funcţională. de către ingrijitorul informal.
- Documente utilizate:
Acte necesare pentru angajare ca ingrijitor informal:
- Cerere ingrijitor informal ;
- Consimtamant persoana vrastnica/reprezentant legal ;
- Dovada reprezentarii legale ;
- Carte de identitate ingrijitor informal si persoana varstnica ;
- Grila socio-medicala de incadrare in grad de dependenta ;
- Dovada venituri si certificat de atestare fiscala pentru persoana varstnica ;
- Dispozitie/decizie/act aditional stabilire interval orar si diminuare nr. ore de munca – ingrijitor informal ;
- Cazier judiciar si certificat de integritate comportamentala– ingrijitor informal ;
- Adeverinta medicala– ingrijitor informal.
- Extras de cont.
- Adeverință de la angajator;
- Dovada instituirii tutelei (dacă persoana este lipsită de discernământ);
Pentru persoană vârstnică:
- Actul de identitate al persoanei vârstnice (original);
- Adeverință/certificat medical de la medicul de familie sau medicul specialist cu recomandarea că persoana vârstnică are nevoie de îngrijiri la domiciliu;
- Biletul de externare și de continuare a serviciilor de îngrijire medicală în comunitate, dacă potențialul beneficiar este internat la data prezentei solicitări – dacă este cazul;
- Informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal
- Declarație – consimțământ a persoanei/persoanelor vârstnice cu privire la prestarea activităților de îngrijire de către îngrijitorul informal (dacă persoana este lipsită de discernământ dovada instituirii/demarării procedurilor de instituire a unei forme de reprezentare);
8.3. Resurse necesare:
Pentru aplicarea prevederilor alin. (1) şi (2), autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să prevadă în bugetul local sumele necesare, fundamentate pe baza estimărilor realizate de serviciul public de asistenţă socială pe baza datelor colectate din anchetele sociale, în care se consemnează datele de identificare ale îngrijitorilor informali şi sprijinul acordat de aceştia.
Pe baza principiului subsidiarităţii, în completarea sumelor prevăzute la alin. (2), din bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, se alocă sume în proporţie de cel puţin 30% din cuantumul indemnizaţiei stabilite potrivit alin. (2), pe baza necesarului stabilit anual de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, la elaborarea bugetului de stat.
8.4. Modul de lucru:
8.4.1. Planificarea operatiunilor si actiunilor activitatii:
Asistenţa socială pentru persoanele vârstnice se acordă la cererea scrisă a persoanei interesate. Cererea poate fi transmisă pe suport hârtie sau în format electronic, precum şi de alte documente doveditoare.
8.4.2. Derularea operatiunilor si actiunilor activitatii:
(1) În vederea redactării şi încheierii contractului pentru îngrijirea informală, serviciul public de asistenţă socială verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute de Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, de Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de modelul-cadru al contractului, având în vedere, în principal, următoarele elemente:
- a) eligibilitatea persoanei vârstnice/persoanelor vârstnice dependente pentru care îngrijitorul informal îşi asumă prestarea sprijinului pentru activităţile instrumentale ale vieţii zilnice de a primi servicii sociale, ca măsură de asistenţă socială;
Criterii de eligibilitate:
Poate beneficia de asistență socială vârstnicul care:
a)nu are familie sau nu se află în întreţinerea unei sau unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
b)nu are locuinţă şi nici posibilitatea de a-şi asigura condiţiile de locuit pe baza resurselor proprii;
c)nu realizează venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare;
d)nu se poate gospodări singură sau necesită îngrijire specializată;
e)se află în imposibilitatea de a-şi asigura nevoile sociomedicale, datorită bolii ori stării fizice sau psihice;
- f) persoana aflată în situaţia de pierdere a autonomiei funcţionale, a activităţilor de bază şi instrumentale ale vieţii zilnice;
g)nu au susţinători legali sau cu întreţinători legali, care locuiesc sau nu cu aceştia, care nu-şi pot îndeplini obligaţia legală de întreţinere din motive independente de voinţa lor, datorate stării de sănătate (ex: dependența de alcool, invaliditate, handicap, boli cronice), situaţiei economice precare, sarcinilor familiale (copii în întreținere până la 7 ani, persoane cu handicap și/sau alte persoane în întreținere, față de care există această obligație legală) sau stabiliți în afara razei administrativ teritoriale a județului sau în afara țării, constatate pe baza actelor doveditoare/informațiilor menționate în fişa de evaluare sociomedicală și geriatrică;
h)se află în întreținerea unei sau unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, dar aceasta/acestea nu îi pot asigura îngrijirea și întreținerea din motive independente de voinţa lor, datorate stării de sănătate (ex: dependența de alcool, invaliditate, handicap, boli cronice), situaţiei economice precare, sarcinilor familiale (copii în întreținere până la 7 ani, persoane cu handicap și/sau alte persoane în întreținere, față de care există această obligație legală) sau stabiliți în afara razei administrativ teritoriale a județului sau în afara țării constatate pe baza actelor doveditoare/informațiilor menționate în fişa de evaluare sociomedicală și geriatrică.
Nu intră în categoria îngrijitorilor informali, în înţelesul prezentului contract:
- a) persoanele care au obligaţii de întreţinere asumate printr-un contract de întreţinere semnat cu persoana vârstnică, beneficiară a prestaţiilor specificate în prezentul contract sau cu alte persoane vârstnice;
- b) voluntarii, care acordă suport persoanei vârstnice, ca beneficiar al activităţii de voluntariat, în condiţiile prevederilor Legii 78/2014 privind reglementarea activităţii de voluntariat în România, cu modificările ulterioare;
- b) eligibilitatea îngrijitorului informal;
Criterii de eligibilitate:
– locuiește cu persoana vârstnică sau este locuitor al Municipiului Targoviste si asigura conform gradului de dependenta îngrijirea personală, respectiv ajutorul pentru efectuarea de către persoana vârstnică aflată în situaţia de pierdere a autonomiei funcţionale, a activităţilor de bază şi instrumentale ale vieţii zilnice;
– are capacitate deplină de exercițiu;
– nu a fost condamnată pentru săvârșirea unei infracțiuni care ar face-o incompatibilă cu îngrijirea unei persoane vârstnice aflată în stare de dependență (certificat de integritate comportamentală) ;
– are o stare de sănătate corespunzătoare, atestată de medicul de familie sau pe baza unui examen medical de specialitate;
– are calitatea de salariat cu contract de muncă și a obținut acordul angajatorului cu privire la reducerea programului de lucru;
– are o conduită civică ireproșabilă și comportament social moral și e astfel recunoscut în societate și la locul de muncă (aspecte regăsite în ancheta socială).
- c) existenţa consimţământului persoanei/persoanelor vârstnice cu privire la prestarea activităţilor de îngrijire de către îngrijitorul informal;
- d) complementaritatea intervenţiilor în vederea implementării planului de intervenţie/planului de servicii sociale/planului de îngrijire şi asistenţă al persoanei vârstnice.
(2) Verificarea informaţiilor prevăzute la alin. (1) face obiectul investigării cazului, în vederea întocmirii anchetei sociale de către asistentul social angajat/contractat de serviciul public de asistenţă socială.
(3) În activitatea de documentare în vederea evaluării, asistentul social consultă obligatoriu informaţiile din sistemul de asistenţă socială, registrele/rapoartele/informaţiile deţinute/comunicate de autoritatea tutelară, de către serviciile publice de asistenţă socială din alte unităţi administrativ-teritoriale, de către furnizorii de servicii sociale care acordă servicii sociale persoanelor vârstnice, precum şi Registrul general de evidenţă al salariaţilor (Revisal), în condiţiile stabilite la art. 11 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor.
Îngrijitorul informal definit la art. 6 lit. ş) din Legea nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, care îşi asumă responsabilitatea îngrijirii unei/unor persoane vârstnice, aflate în situaţia de dependenţă sociomedicală, stabilită conform grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, poate beneficia de program lunar de lucru redus, de o jumătate de normă, cu asigurarea plăţii, din bugetul local, în baza unui contract încheiat cu serviciul public de asistenţă socială, a unei indemnizaţii echivalente cu jumătate din salariul de bază brut al îngrijitorului la domiciliu stabilit potrivit Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru gradaţia 0, prevederile art. 35 din această lege aplicându-se în mod corespunzător.
Indemnizația este echivalentă cu jumătate din salariul de bază brut al îngrijitorului la domiciliu stabilit potrivit Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru gradaţia 0, la care se aplică prevederile din Codul fiscal, respectiv impozit pe venit şi contribuții sociale obligatorii.
Timpul cât îngrijitorii informali au beneficiat de program redus de lucru se consideră, la calculul vechimii în muncă, timp lucrat cu normă întreagă, pe baza adeverinţei eliberate de serviciul public de asistenţă socială.
Pentru aplicarea prevederilor alin. (1) şi (2), autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să prevadă în bugetul local sumele necesare, fundamentate pe baza estimărilor realizate de serviciul public de asistenţă socială pe baza datelor colectate din anchetele sociale, în care se consemnează datele de identificare ale îngrijitorilor informali şi sprijinul acordat de aceştia.
Pe baza principiului subsidiarităţii, în completarea sumelor prevăzute la alin. (2), din bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, se alocă sume în proporţie de cel puţin 30% din cuantumul indemnizaţiei stabilite potrivit alin. (2), pe baza necesarului stabilit anual de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, la elaborarea bugetului de stat.
Sumele alocate potrivit prevederilor alin. (6), repartizate pe judeţe la propunerea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, se aprobă distinct prin anexă la legea bugetului de stat şi se repartizează pe unităţi administrativ-teritoriale prin decizie a directorului direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice, la propunerea agenţiei judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, respectiv a municipiului Bucureşti, fundamentată pe baza solicitărilor autorităţilor administraţiei publice locale.
Serviciul public de asistenţă socială dispune efectuarea de controale periodice asupra activităţii îngrijitorilor informali care beneficiază de drepturile prevăzute la alin. (2) şi prezintă semestrial un raport consiliului local.
Îngrijitorii informali au obligaţia de a comunica serviciului public de asistenţă socială orice modificare referitoare la asumarea responsabilităţii îngrijirii persoanei vârstnice şi la informaţiile care au stat la baza întocmirii anchetei sociale.
Autorităţile administraţiei publice locale includ în programul anual de servicii sociale organizarea de instruiri/cursuri de formare pentru îngrijitorii informali.
Autorităţile administraţiei publice locale includ în programul anual de acţiuni privind serviciile sociale, respectiv al activităţilor de informare a publicului activităţi de informare şi consiliere pentru îngrijitori informali, inclusiv pentru îngrijitorii adolescenţi.
Serviciul public de asistenţă socială ţine evidenţa contractelor încheiate cu îngrijitorii informali, prin întocmirea unui registru electronic, care poate fi consultat de către serviciile publice de asistenţă socială din alte unităţi administrativ-teritoriale. Timpul cât îngrijitorii informali au beneficiat de program redus de lucru se consideră, la calculul vechimii în muncă, timp lucrat cu normă întreagă, pe baza adeverinţei eliberate de serviciul public de asistenţă socială.
Dupa incheierea contractului cu ingrijitorul informal se elaboreaza planul de ingrijire si asistenta stabilind activitati propuse, persoanele responsabile si termene de realizare.
Monitorizarea activitatii ingrijitorului formal se face de asistentul social saptamanal, prin vizite inopinante.
Serviciile acordate de ingrijitorul informal sunt:
- servicii de îngrijire personală – ajutor semnificativ pentru a realiza activităţile uzuale ale vieţii de zi cu zi, respectiv, suport acordat persoanei vârstnice pentru îndeplinirea următoarelor categorii de activităţi:
- activităţi de bază ale vieţii zilnice, în principal: asigurarea igienei corporale, îmbrăcare şi dezbrăcare, hrănire şi hidratare, asigurarea igienei eliminărilor, transfer şi mobilizare, deplasare în interior, comunicare;
- activităţi instrumentale ale vieţii zilnice, în principal: prepararea hranei, efectuarea de cumpărături, activităţi de menaj şi spălătorie, facilitarea deplasării în exterior şi însoţire, activităţi de administrare şi gestionare a bunurilor, acompaniere şi socializare.
- Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii
Nr. crt. | Compartimentul (postul)/actiunea (operatiunea) | I | II | III | IV | V | VI | …. |
1) |
|
E | ||||||
2) |
|
V | ||||||
3) |
|
A | ||||||
4) |
|
Ap. | ||||||
5) |
|
Ap. | ||||||
6) |
|
Ah. | ||||||
7) |
|
…. |
- Anexe, inregistrari, arhivari:
Nr. crt. | Denumirea anexei | Eleborator | Aproba | Numar exemplar | Difuzare | Arhivare | Alte elemente | |
Loc | Perioada | |||||||
CERERE | DAS | Director ex. | 1 | |||||
Contract | DAS | Director ex. | 2 | |||||
Dispozitie | DAS | Director ex. | 2 |